strukturera upp träningen

Äntligen har jag tagit mig själv i kragen och börjat strukturera upp min träning med Vips! Mamma köpte ett A5 häfte åt mig för ganska länge sen som jag skulle använda som träningsdagbok men den har mest legat och samlat damm i bokhyllan.

Men nu plockades den fram! Jag har valt att skriva ner alla saker/ moment mm. jag vill träna in på Vips under den närmsta framtiden och och lagt upp dem steg för steg i min bok för att lättare påminna min om hur jag ska gå vidare i träningen. Om jag inte har en klar målbild av vad nästa steg är i vår träning så blir det träningspasset bara skit. Jag blir ofokuserad och det smittar av sig på stackars Vips så nu ska det förhoppningsvis bli ändring på det.

Det jag ska fokusera på är:

Bra fotpostion och vänstersvängar med Klossen -
Vi har kommit så långt att han kommer in på klossen och söker upp rätt fotposition och vi kan även göra en vänsterhalt. Fokus ligger på att bara belöna när han står i rätt position! Växla med omväntlockande för att få honom att inte trampa med framtassarna.

Snart så tänker jag mig att vi kan ta bort klossen och ha kvar en fin position i alla fall :)

Fotgående/ baklängesfot -
Detta ska vi träna parallellt med klossen. Jag har inte haft en klar bild hur detta tränas in med tror nu att jag har fått skaplig koll på hur jag ska göra och framförallt belöna på rätt sätt!!

Backa -
Har insett att vårt backa inte är så bra så jag har valt att börja om med det och få större fokus på att ha kroppstyngden låg och bakåt hos vips och inte använda min kropp som en hjälp. (vilket jag lätt gör)  

Skvallerträning -
Vips har inga problem med att han inte tycker om andra hundar, tvärt om! Men jag tror det kan vara nyttigt att träna in detta på honom för att få bort fokuset från att vilja leka med andra till att istället titta på mig och få leka på mitt kommando istället.

Filten -
Att ha en plats där han kan koppla av tror jag är mycket värt för Vips. Han tittar gärna på de andra hundarna när de tränar och kan inte koppla av riktigt så bra som jag önskar. Filten tror jag kommer hjälpa oss att komma framåt i den träningen!


Man får mycket ideér av att först gå kurs för duktiga Åsa Jacobsson (där vi fick lära oss filten och skvallerträning)
och att sen helgen efter vara och titta på SM i lydnad och agility fick mig att vilja träna in ett bra fot på Vips. 

Så nu ska här tränas hund :)


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback