Massa hundträning

Jag som trodde jag var klar med alla hälsotester fick vackert åka till veterinären och ta ett blodprov på Vips som jag har skickat till Nederländerna. Tydligen ska man inom rasen göra ett blodprov för att kolla om de har von Willebrand disease, en blödarsjuka. Nu har Vips friska föräldrar så det ska inte vara någon fara men det är alltid skönt att få på papper att ens hund är frisk, sen är han tillgänglig för parning om någon skulle vara intresserad av min lilla herre. Jag tycker även att det är kul att han har fått så bra resultat på alla hälsotester, fina höfter, knän och ögon!
Vi har verkligen hunnit med att träna de sista dagarna och det märkt hur kul Vips tycker att det är. I går gick vi 3 viltspår, ett som hade fått legat i 24 timmar och som var 450 m, sen la jag två raka spår knappt 100 m i var som fick ligga i 2 timmar, detta för att träna spårupptag och att spåra i spårkärnan. Det första spåret virrade Vips bort sig lite på i en vinkel, det hade antagligen gått en massa rådjur under natten precis där spåret låg, man såg en massa spår och spillning efter dem. För att befästa att det är MITT spår som gäller som jag lagt ut och inte riktiga rådjursspår så la vi motivationsspåren och de tyckte jag han fixade riktigt bra. Han har fortfarande lite för bråttom i spåret kan jag tycka så vi får träna vidare på att sänka tempot och jobba lugnt.
Idag har vi tränat på att han ska springa på en platta. Detta är ett experiment jag tänker testa på honom för att lära in kontaktfälten. Locket har inte fungerat så bra som jag vill, han tappar fart, så nu tränar vi på att springa fort och springa på en platta från olika vinklar. Jag återkommer säkert längre fram med hur det går men än så länge är vi i inlärningsfasen och har inte ens lagt på plattan på kontaktfältet, det behöver töa lite till först så vi kan gräva fram hindren och inte behöver vara som bambi på hal is på planen. Men om några veckor så ska jag utvärdera och se om metoden fungerar som jag vill.

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback