kritiken vallentuna

Här kommer kritiken från utställningen i vallentuna.
Domare Hans Almgren
Stockholms kennelklubb 7/8-11
kooikerhondje:
Medelstor hane. Huvud med tillräcklig
längd i nospartiet. Vackert uttryck,
bra käkar och bett. Väl ansatta öron
med lätt svärtade fransar på öronen.
Stark hals, starka ben, väl välvd
bröstkorg. Ett lätt välvt skallparti.
Mycket bra bakställ.
Trevligt temperamet.
Djup röd färg på kropp med
pärlvit botten.

Excellent
Bästa hane
Cert
BIR
Vips Andra CERT!

Utställning vallentuna - BIR

I söndags så begav sig jag, vips och Malin till vallentunas utställning. Vädret hemma var jättefint så jag tänkte inte på att ta någon jacka men slängde ner ett paraply i fall att och det var väl tur eftersom himlen öppnade sig och sen regnade det resten av dagen som vi var där. Inget tält hade vi med oss heller men som tur är så finns det snälla människor som låter en dyka in i deras tält och ta skydd från regnet. 

Det var 5 st kooikerhondje som skulle ställas och när jag ser i katalogen att alla är hanar så blir jag lite smått nervös. Vips är ju än så länge bara 13 månader och man vet ju aldrig vad domaren gillar. 

Men det gick verkligen över förväntan! Först in i ringen och fick ett exellent så då väntade vi på konkuransen med de andra juniorerna. Visade sig att en till huind fick excellent så då gick vi in för bedömning om bl.a. CK.
Vips gick hur snyggt som helst och skötte sig verkligen exemplariskt så CK vart vårt och vi kom 1 i konkuransen. 
Sen visade det sig att ingen annan av hundarna lyckades få CK och eftersom det inte var någon tik med så fick vi gå in och ta emot Certet och blev även Bäst I Ras! 

Vi bestämde oss för att vänta på finalerna och vara med i dem. När det äntligen var grupp 8:as tur så fick vi ställa upp igen och visa vad vi gick för. Vips var även här jätte duktig och stod jätte fint men tyvärr så blev vi inte placerade i gruppen. Men det var en kul erfarenhet att få springa i finalringen och visa upp världens finaste hund!
Tror inte det är så många 13 månaders hundar som får den möjligheten och är så pass duktiga som Vips var! 



Vips med cert och BIR rosetterna.        
    


dålig uppdatering

Här var det dålig uppdatering och mycket beror på det fina vädret. Det är ju helt underbart att bara vara ute och njuta av solen så länge man kan innan vi går mot kallare tider igen.
Det som har hänt sen sist är att Vips har påbörjat sin slalomträning och jag bestämde mig för att köra på 2 x 2 metoden. Vi har i dagsläget kommit så långt att vi kör med 4 pinnar, två portar, och han ska hitta ingången från olika vinklar. Tycker det går bra och att han har fin fart så snart ska jag börja vinkla pinnarna så det blir mer och mer som slutresultatet av hur slalomet ska se ut. Det vi ska fokusera mycket på först är ingångarna från kl. 3 och 9 för dom sitter inte riktigt än så länge.
Vi har även varit upp till klubben och tränat lite på de andra hindren. Jag har backat lite i träningen efter att ha utvärderat och insett att jag vill ha Vips mer självständig och aatt han ska dra på hinder utan att behöva ha mig i närheten och dessutom ville jag träna mer på hindersäkerhet i hög fart. Så just nu kör vi mycket raksträckor med ca 3 hinder i följd. Jag var riktigt stolt över honom idag när jag satte ihop hopp, däck och sedan en tunnnel. Däcket har vi bara kört enskilt och nu satte jag det i mitten och han tog det klockrent varje gång oberoende från vilket håll vi kom. Duktig hund!
Viltspåret har vi vila ifrån eftersom jag anser att det är för varmt att lägga spår och blodet kommer att dunsta, vilket inte känns som några bra förutsättningar när Vips redan tycker det är lite klurit med spår som ligger länge.
Six då? Han tycker det är för varmt och vill inte gå med på några längre promenader. Men när han kommer in så går han ut på balkongen och lägger sig i sin stol mitt i solen och där ligger han resten av dagen. Bara man inte behöver röra på sig så är solen mysig tycker six ;)