Ungdoms SM 2010

Six och jag kom 3:a på ungdoms SM 2010 





 


Minnen

Sommaren 2006 var vi på utställning och tog hem vårt utställningschampionat!












Gud vad jag saknar denna underbara hund - min bästa vän!




 


Bilder

Jag rensade min mail och hittade dom här bilderna som Malin har skickat till mig!!


Malo



Agilitykurs som jag gick 2006 med Malo för maling Tångring  




agilityträning

Nyss hemkommen från agilityträning på klubben. Hur ofta kan man säga att man kan träna utomhus den 27 dec, det är snöfritt och planen är dessutom torr och fin?! Vi var ganska många som träffades och byggde upp en hoppklassbana. Vips har aldrig kört bana förut, eller för den delen tränat agility när det varit så många andra som varit där samtidigt så det var jättenyttigt för oss.

Jag gjorde om banan lite så den inte blev lika lång utav vi körde 15 hinder i följd istället för 21. Jag tror Vips hade klarat att köra alla men jag ville avsluta med en raksträcka och uppmuntra farten istället för att krångla till det med byten och svängar. Svängarna får komma när dom kommer, jag tror nämligen inte han kommer ha några problem att svänga fördet gör han mer en gärna när vi tränar det på småkombinationer, det är svårare att springa ifrån mig så då måste vi lägga fokus på det.

Starten gick jättebra och Vips sprang på, tog mitt framförbyte bra och drog in i en tunnel. Sen vad jag försen att svänga så han sprang in i nästa tunnel också, vi fortsatte som om ingenting hade hänt och kom till slalom. Där missade han ingången 2 gånger innan jag fick honom att samla upp sig och tänka. Han missade en port mitt i men vi fortsatte ändå och resten gick bra. Han har ju aldrig kört slalom i en hel bana så jag är nöjd med honom. Efteråt tog vi hopphindren och skickade på slalom och då tog han det klockrent. Det är nog bara att träna, träna så kommer det sitta så småningom :)

Slutet av banan var en raksträcka och jag tyckte inte Vips sprang på så den delen tog vi om och jag la ut leksak i slutet, vilket blev en markant skillnad och han sprang på jättebra!

Vi tränade även lite på kontaktfälten och Vips jobbade jättebra även där. Jag har märkt att både han och jag jobbar mycket bättre om vi tränar med någon, vi kommer in i en annan sinnesstämning vilket är bra och vi behöver det! Så nu måste vi fortsätta att träna tillsammans tycker jag!! :) Det är så mycket roligare när man har någon att träna med och man kan komma med tips och ideér till varandra!

Six

nu snurrar kugghjulen i mitt huvud så måste skriva av mig lite så det blir lättare att komma ihåg. Six kullbror har fått diagnosen addisons, en njursjukdom. Jag har tidigare haft kontakt med 2 halvsyskon varav den ena fick avlivas för att bukspottkörteln slutade fungera och den andra har problem med sköldkörteln. 

Six har ju fortfarande både dåliga och bra dagar och addisons är ärftligt så nu funderar jag på att göra ett sånt prov med honom bara för att kolla om han också har det. De proven vi gjort hittills har ju inte visat någonting men då har vi inte heller testat för addisons. Six har för höga njurvärden men vad det beror på vet ingen.  

Jag tycker det är mycket tråkigt att 4 hundar med samma pappa har blivit sjuka, dock med lite varierande symtom :( 
 




   


bilder

Jag passade på att shoppa lite när jag var på älvsjömäsan


en ny klicker



Ett par varma stövlar att ha nu när det blir vinder och kallt ute



Vi köpte en biabädd och sen fick jag julklappar av mamma som var filtar med hundarnas namn på! :)




Bevis på att vi kvalade till crufts och blev nordisk juniorvinnare

älvsjömässan

Kritiken från Utställningen
Domare Hans van den Berg
Stockholmsmässan, älvsjö 2011-12-11
kooikerhondje:


17 mounths exc in type, corr sice,
very nice headshape, exc expr,
good earset, good markings,
good front and rear, short back,
the bite could be whiter, exc mover.

excellent
Ck
reserv Cert

och det bästa av allt


Nordisk Juniorvinnare 2011!!!!






Så här glad blir man när Vips blir Nordisk juniorvinnare 2011 och vi kvalade till crufts nästa år!

sjuk tollare

Stackars Six har/ är magsjuk så vi har varit uppe och sprungit i 3 nätter nu. Stackarn blev bättre igår så jag trodde inte det var någon fara att ta med honom på promenad i elljusspåret men när han fick mat på kvällen så insåg jag mitt fel. Allt kom verkligen ut igen! Antar att magen sattes igång av promenaden och att få torrfoder direkt gilade den inte. Tyvärr så bor vi 2 trappor upp och det är en lång väg när man är magsjuk så jag har fått städa trappen i natt....Inte bara en gång utan två gånger. Gud vad jag saknar tt bo på landet när sånt här händer, där kan man bara öppna dörren på engång och sen sätta på sig skor och jacka när hunden redan har kommit ut. Inte hjälpte det heller att jag var seg i reaktionen där mitt i natten när han behövde gå ut.

Så idag har jag stått och gjort avkok på ris så det fick koka i 2 timmar och nu på em. har han fått vattnet från avkoket. Om han fortfarande mår bra i morgon så ska han få lite av riset också. Annars blir det till att åka till veterinären.


Stackars stollaren.



Mammas födelsedag

Min mor har blivit ett helt år äldre och nu hunnit fylla 50 år. Vi hade sett till att vi var lediga hela familjen på kvällen (jag jobbade morgon) och skulle in till Stockholm för att fira. Först så åt vi på en restaurang på globen och delade ut presenterna. Av mig och Jimmy fick hon ett presentkort på fallskärmshoppning! Hon tackade med skräckblandad förtjusning men det är hon själv som har önskat sig det så nu får hon se till att det blir av!

Efter att vi ätit klart så var det en konstert: The show of Christmas som vi skulle titta på i globen. Det var blandade artister som uppträdde med sina egna låtar, blandat med gamla låtar och lite jullåtar. Mamma var jätte nöjd med kvällen så glada och nöjda åkte vi hem.

På lördagen var det fest hemma för alla vänner och bekanta och jag hade åkt på nittlotten att hämta maten och gå på bolaget. Vilket kan tyckas inte verkar så farligt men just denna lördag måste varenda männniska haft samma tanke för det fanns inte en endaste parkeringsplats!!! Tillslut fick Tony hoppa av och springa in och handla medan jag körde runt i bilen och plockade upp honom när han var klar.


Festen, det var öppet hus, var trevlig och det kom släkt och vänner till mamma. Det fanns hur mycket mat och fika som helst så idag känns det fortfarande som om man rullar fram!!

Det var jätte roligt och trevligt och mamma njöt av att så i centrum :)

När blir det vinter?

Hösten verkar inte vilja släppa sitt grepp utan det fortsätter att renga och bllåsa som sjutton men ingen snö vill titta fram. Det gör väl att det inte är lika kul att gå upp till klubben och halka runt på leriga planer så nu längtar jag verkligen till ridhusträningarna.
Jag och Mikaela fick till ett träningspass förra veckan i alla fall. Vips sprang på bra men kontaktfältsträningen går lite sisådär. Känns som om det går klockrent vissa gånger och sen så fattar han inte alls andra gånger,  men det kommer väl ge seg det med. Problemet vi har nu är att jag har klickat fel (skäms på mig!!) vid nerfarterna så jag har lyckats klicka innan han sätter tassarna på lockat/marken. Så nu stannar han precis innan och vänder sig om. Jag vill ju att han ska gå hela vägen ner så tänkte försöka gå tillbaka och få mer stadga i att man ska stå på locket. Men vi får se hur det går. Just nu känns det som om Vips har mycket annat i huvudet så som löptikar mm.

Six har varit krassligt til och från. Tackvare att dt jämt är blött utav av allt regn och att han slickar sig på tassarna så har han fått sår på en trampdyna och haltar. Tony var snäll och gick ner och köpte tassalva så nu hoppas jag att det ska hjälpa lite, i värsta fall så får jag köpa skor till honom som vi får använda vid sånt här väder. Just nu så är han dålig i magen också så vi har sprungit ut var 3:de timme hela natten....Nu har det lugnat ner sig men jag kan lika gärna vara vaken och invänta Tony när han slutar sitt nattjobb och också passa på att blogga lite ;)