Snö- eller?

Hundarna älskar när det är snö! Tyvärr så är det mest slask blandat med halka just nu. Jäkligt jobbigt att gå i och det gör att vi håller oss till gångbanorna och koppelpromenader...

Jag saknar att knata runt i elljusspåret med hundarna lösa och bara gå så långt man orkar! Men snart så är alla skidspår borta och då kan vi gå där igen :)

Jag saknar även att träna hund. Men tyvärr så måste ekonomin få styra just nu och jag har inte råd att träna i inomhushallar, med en bil som har rasat och kostar massa pengar att reparera :(
Vi tränar på med lite konster inomhus men det ska bli så skönt att kunna träna på klubben när det blir vår!

Jag har även börjat kolla på ny bil. Vill ha en liten bil, en som knappt kostar någonting i skatt/ bensin/ försäkring osv! Finns det en sån bil? Känner att det är så onödigt att ha en kombi när jag kör 4 mil med den typ 1 gång i veckan, resten av tiden står den för det mesta. Så då har jag kommit underfund med att jag klarar mig med en liten bil och om jag börjar tävla igen så har jag ändå bara med mig vips och då kan man ställa upp en bur i baksättet. :)

Men vad ska man ha för bil? Hur gammal? Hur långt får den ha gått? Hur mkt har man råd att lägga på en bil? Bättre begagnad eller en "skott bil" som det inte gör nått att man har hundarna i.....

Jag får klara vidare på det där tror jag.

Puss och kram!!

Årsresumé 2014

Ett år har nästan gått sen jag skrev sist. Mycket har förändrats i mitt liv och tyvärr så har det även drabbat hundfronten. 
 
Året började som vanligt med tävling och träning. Vi blev årets allrond kooiker och rallylydnadskooiker :) 
Tanken var att satsa på att kvala till agility SM och vi började faktiskt bra och fick några sm pinnar. Kom även upp i mästarklass i rallylydnad. Startade ungdomsSM där vi vann rallylydnad och blev USM vinnare i avancerad klass och kom 5:a i agilityn. 
 
Men straxt innan det där USM:et så rasade mitt liv. Jag och sambon separerade vilket betydde att jag stod bostadslös, med två hundar och ett krossat hjärta. Lösningen blev att flytta hem till föräldrarna igen. Att flytta hem igen efter att ha bott hemifrån i 6 år var varken lätt för dem eller mig och mina känslor åkte bergodalbana. 
 
Jag fortsatte att tävla för att inte gå under helt, Vips har verkligen varit mitt stöd i det här och att han är en super hund visar han när vi 5 dagar efter separationen, med en matte som knappt kan hålla ihop sig själv, verkligen ställer upp och gör sin bästa rallylydnadstävling så vi går och vinner!! Att vi inte vann agilityn var helt och håller mitt fel för jag orkade inte hålla ihop mig själv i 2 dagar och ge honom rätt förutsättning och därmed så fick vi en 5:a och halkade ner till 5:e plats.
 
Efter det så fortsatte jag tävla av bara ren rutin. Det höll mig uppe att kuska land och rike runt varje helg men resultaten uteblev. För trots att Vips är bra så beöver även föraren vara det och man måste träna lite imellanåt, vilken jag aldrig orkade. För då måste jag prestera och krav på mig själv var det sista jag ville ha. 
 
Efter ca 2 månader av detta vansinne så hann äntligen verkligheten ikapp mig och jag insåg att jag var ojust mot både mig och min hund. Så resten av året har jag inte tävlat nått och tränar bara när jag varit på rätt humör och orkat.
 
Därmed så är inte alla mål uppfyllda detta år men vad gör väl det? Vi lever, jag börjar få tillbaka glädjen att tycka att det är kul att träna hund igen och hundarna har det verkligen super bra med att få gå promenader i skogen och umgås med andra hundar!
 
Det mål vi faktiskt har uppnått är att jag har köpt mig en egen lägenhet, hundarna och jag trivs otroligt bra där och vi håller som bäst på att utfoska alla promenadvägar i området. 
 
Så ibland blir inte livet som man tänkt sig - resultatmässigt men vad gör väl det? Det viktigaste är att man tycker om varandra och trivs!!
 
 
Därför så vill jag inte skriva upp några nya mål för detta år. Vips och jag ska göra det som vi tycker är roligt, vad det blir får framtiden utvisa och Six ska förhoppningsvis få fortsätta vara pigg och kry ett år till. :)