Piteå utställning

kritiken av domare Rita Reyniers, Belgien
Södra norrbottens kennelklubb 17/7-11
kooikerhondje:
13 months. Correct bite. Typical head with typical
black fringed ear. Nice dev. for age.
Good tailset which is carried well.
Nice hindquarter
Moves already stable with good tailcarrige.


Excellent
CERT
Bästa Hane
BIM



Piteå resa

Tony, jag och Vips begav oss upp till piteå för att hälsa på karin, de andra hundarna på kamaskennel och även ställa ut på söndagen. Det blev en lång bilresa eftersom det regnade hela vägen, både när vi åkte upp och när vi åkte hem.
Vips som tycker det är roligt att åka bil hade inga problem med att det blev många timmar, sjävklart stannade vi och rastade med jämna mellanrum. Det han tyckte var mest konstigt var när vi alla fick sova i bilen på vägen upp. Tanken var att vi skulle tälta men tältet gick sönder och då blev det så att vi sov i bilen alllihopa innan vi åkte vidare dagen efter.
Vips hade mycket spring i benen när vi kom fram, fast han har alltid spring i benen så det var nog ingen större skillnad från hur han brukar vara. Han var jätte intresserad av de andra hundarna men de var inte lika förtjusta i honom men efter ett tag när vips blev lite lugnare och inte var lika mycket på dem så gick det jätte bra.
Det regnade som sagt på vägen upp så Vips päls stod åt alla håll och kanter så jag tänkte att det är ändå kört med utställningen så han kan likagärna få bada. Sagt och gjort så var han i vattnet och hade jätte kul.
På själva utställningen så gick det över förväntan! Min lilla juniorhane slog ut alla andra och blev bästa hane och fick cert! Vi fick springa mot halvsystern Tanya som blev BIR, hon fick även sitt sista cert och blev champion! Jag och Vips blev BIM och jag är jätte glad över det! Som domaren sa, han är ju bara 13 månader och kommer växa på sig.
Så helt plötsligt så gick det som bäst på den utställningen jag trodde det skulle gå sämst på. Man ska tydligen aldrig tro sig veta hur domaren kommer att dömma.
Vi ställde även upp i avelsgrupp och uppfödargrupp och fick HP i båda grupperna så vi var inne och sprang vänstervarv i stora finalringen två gånger. Vi blev inte placerade, kooikern är ju inte en så vanlig ras, men det var jätte kul att få vissa upp rasen och få se att Vips var så duktig och orkade fokusera hela dagen.
På kvällen blev det hamburgare hemma hos karin med alla vi som hade varit och ställt ut vilket var jätte trevligt.
Tack så mycket Karin för att vi fick bo hos dig och för att jag har fått köpa en sån otroligt underbar hund!

Tränat viltspår

Vips och jag har inte riktigt kommit överrens när det gäller viltspåret på senaste tiden. Från att han har gått som en klocka till att han bara flamsar nu när vi nu börjar träna på att lägga öppenklasspår så ringar och kryssar han mest hela tiden. Det blev ju inte bättre av att jag blev irriterad på honom för att han går att fel håll än vad jag ser att snitslarna går, så vi tar om och tar om men han fortsätter att gå fel. Tills jag inser att någon har flyttat på mina markeringar...Duktig hund! Skäms på matte.

Efter mycket funderade och rådfrågning och tips från Malin så åkte jag ut till angskär och la korta motivationsspår. Jag hann även diskutera med mamma hur jag skulle gå tillsväga och hon följde med ut i spåret och gav mig tips på plats. Så med alla dessa tips och hjälp så tog han spåret klockrent! Nu är min tanke att jag ska öka längden och sträckan stegvis så att det inte blir för svårt för snabbt igen.

Idag var vi ute och gick ett spår som hade legat i 13 timmar och var ca 400-450 meter långt. Jag hade lagt det ganska nära elljusspåret och även korsat spåret en gång för att få mycket andra dofter och folk som har gått över spåret. Vips tog upp spåret jätte bra och klarade första vinkeln utan problem. Sen blev det väldigt torr mark så han gick en bit brevid spåret, men vad vet jag det kan ju ha blåst mm så jag tyckte han fixade det bra. När vi kom till nästa vinkel som var den där jag gjort en tillbakagång så gick han direkt åt det hållet där spåret fortsatte, utan att först gå ut på tillbakagången. Nu var vi nästan framme vid det stället där jag korsat elljusspåret och när jag kommer upp för kullen så ser jag att det sitter en hel barnfamilj med barnvagn och plockar blåbär precis där mitt spår går. Jag valde att vänta så jag satte ner vips och klappade om honom och sen väntade vi. Barnen sprang runt och lekte så de måste ha gått över precis hela spåret. När de gick därifrån så släppte jag på Vips på spåret och han tog upp det bra och spårade klockrent rakt fram där det gick utan att ens så mycket som titta på vad barnfamiljen hade gjort där - Duktig hund! Sista vinkeln tog han genom att ringa in den och sen när han hade klöven så kampade han med den länge och var jätte stolt!

Kneppet jag gör just nu för att få honom att spåra så bra är att jag är nära honom, kanske 3 meter bakom. Då hinner han inte snurra runt utan håller sig i spåret och jag kan berömma honom precis där han är duktig! Nu börjar det kännas som om vi snart är redo att starta öppenklassen!



Min duktiga Vips


sommar

Nu är sommaren verkligen här och det är varmt om dagarna! Träningen ligger lite på is pga att varken jag eller Vips orkar göra någon vidare kraftansträngning på dagarna så vi får passa på att göra korta träningspass på kvällarna istället. Men det vi gör mest just nu är att bada! Vips har kommit på att det är jätte kul att simma så jag fårt knappt upp honom ur vattnet. Six han badar bara om man kastar något åt honom, sötnosen.