Kurs för Veronica

Agility i 3 dagar i rad, man får passa på när man är långledig ;). Efter sthlm södra så var vi på UDM. Vann agilityklassen på 5 fel men hopploppet blev det strul och en disk så därmed inget sammanlagt resultat. Nog pratar om det, bara hem och träna vidare ;)
Igår var det andra och sista kurstillfället för Veronica Bache. Vi körde en bana med många byten och svårigheter - precis som det ska vara när man går kurs! Det är då man lär sig när man tränar på sånt som är svårt. Vips fixar svårigheterna bra, så länge jag är med och visar ordentligt. Det som var tråkigt var att slalom inte fungerade alls. Han hoppade ur någon pinne hela tiden. Vi ska köra korta slalom med en tunnel efter och sen ett kort slalom till för att få upp fart och motivation. Tänker även plocka fram bågarna igen så hoppas vi på att han kommer bli säkrare och inte behöva fråga mig så mycket om han gör rätt.
Det roligaste var att Vips satte en sväng perfekt som vi aldrig tränar på innan, bara kört torrhandling på den. Jag tog honom runt ett hinder och skickade sen ut honom åt vänster medan jag sprang åt höger - klockrent satt det! Kul att se hur bra han läste svängen.
Nu har vi lite nya saker att träna på. Mest när jag behöver vara snabb och när jag behöver is i magen, men det kommer med träning är jag helt övertygad om! :)

Stockholm södra

Vips var så duktig på agilitytävlingen. Hopploppet som vi började med gick bra, lite skakigt i slutet men vi kom i mål och det kändes jätte bra. Tyvärr så hade Vips tydligen rivit andra hindret så vi fick 5 fel men jag var jätte nöjd med hur bra Vips hade gått.

Agilityloppet gick också bra och nu var jag peppad på att köra ett nollat lopp! Vilket vi lyckades göra! 3:a kom vi av ca 50 startande och fick därmed våran första pinne!

friskis

Jag tog mig i kragen och cyklade till friskis efter att inte ha rört på mig överhuvudtaget på en månad.... Känns jätte bra nu efteråt men fy tusan vad man tappar sin kondition och sina muskler fort! Gissar på att jag kommer ha mycket träningsvärkt i morgon.
Jag var även upp med hundarna till klubben en stund och körde kontaktfält och tunnlar med vips och six fick träna på några freestylekonster. Båda hundarna var jätteduktiga och det kändes som om vi alla hade rätt attityd idag - så mycket bättre allt går när man kan lägga allt annat åt sidan och bara koncentrera sig på sin hund och det vi tränar på just nu! Tack Mikaela som kom och tränade med mig och gjorde att jag hamnade i rätt sinnesstämning! :)

Shame about the Handler

Så kan vi sammafatta helgens tävlingar i Västerås. Vips har gjort bra saker, några mindre bra saker men den som har klantat till det är jag. Lördagen började med att Vips var väldigt störd av dofter/ omgivningen. Min gissning är att det var många löptikar med och tävlade, men det ser jag inte som en ursäkt för honom att få gå omkring och nosa utan han ska klara den störningen och det är något vi måste jobba vidare på så att han inte blir störd av sånt i framtiden. Loppet gick inge bra, han stannade vid slalom och nosade, så jag valde att köra vidare men när jag dessutom missade säcken och inte hade någon fart så valde jag att gå av.
Nästa lopp gick mycket bättre. Vips hade bra fart men jag belv så paff att han tog slalom så jag störde honom och fick honom att missa en pinne i slutet - skärpning på mig!
Dagens hopplopp var också blandade resultat Vips hade inte riktigt sin vanliga fart i första loppet och när han otg fel ingång i slalom så tog vi om. I nästa lopp gick han jätte bra men blev osäker när jag började strula vid slalomet igen så vi fick en 5:a. Men det bästa med det här loppet var att jag vågade göra en tysksväng och den fungerade trots att jag inte satte den 100% men vips räddade mig och fattade ändå!
Nu ska vi träna slalom slalom och slalom till nästa tävling!

rallylydnad

Jag är så stolt över Vips för han överraskade mig verkligen på rallylydnadstävlingen vi var på i tisdags. Jag har aldrig sett en tävling i verkligheten eller tränat en hel bana, det jag har gjort är att läsa på om skyltarna, tittar på lite youtubeklipp och sen tränat lite konster/ skyltar med Vips. Så när jag anmälde mig till tävling var det bara en kul grej och något jag gjorde väldigt inpulsivt.


Men det gick verkligen hur bra som helst! Han var så duktig och hade super bra fokus på mig hela tiden! Vi lyckades få 95 poäng av 100 och komma på 4:de plats av 23 starter! det vi fick fel på var enbart mitt fel, såsom sträckt koppel, sent på nått moment och en nos för att jag inte peppade ordentligt, men det e bagateller som går att fixa på nolltid!


Så himla kul att han är så duktig min lilla prins!