gräsänka

Tony drog till Vemdalen idag med en kompis. Han ska vara där en hel vecka medan jag och hundarna är kvar hemma.
 
Det är egentligen konstigt hur man vänjer sig med något. Innan jag träffade Tony så bodde jag själv och älskade det! Mina vänner brukade skoja om att jag aldrig skulle klara av att bo med någon annan. Men så flyttade jag och Tony ihop och nu håller jag på att krypa ur skinnet för att han är borta. Allt är så tyst/ tråkigt och ensamt. Förhoppningsvis så går det över men jag måste komma på något att göra de här dagarna efterom jag dessutom är ledig från jobbet, annars kommer jag bli tokig!
 
Grädden på moset är väl ändå att jag har gjort illa knät, eller någon muskel däromkring för det gör förbaskat ont så fort jag försöker böja på benet. Så om jag har otur så kommer jag inte ens kunna träna som vanligt den här veckan utan bara ligga i soffan och kolla film....Det kan ju vara skönt det med men jag kommer inte ha tålamod att syssla med det i 7 dagar!!! Som tur är så ska jag och hundarna på ridhusträning på tisdag i vilket fall. Det får vara veckans  höjdpunkt att se fram emot!! 
 
   

valputbildning

Jag var på östhammars BK hela helgen och gick första delen av valpblocket, sista delen i instruktörsutbildningen. Nu efteråt kan jag bara säga fy tusan vad glad jag är att jag böt utbildning till den här istället!! Att få komma till ett ställe där personer håller tiden, har en plan på vad vi ska göra och har planerat är såna saker jag tar som en självklarhet men man verkligen uppskattar när man varit på en utbildning där det inte är så (tror jag får skriva av mig i ett annat inlägg om den utbildningen för ÖSHU som jag gick).
 
Att komma till en klubbstuga där dom flera är från samma klubb men det var inget problem att komma in i gemenskapen och få vara en del i samtalen och känna att folk respekterar en och lyssnar på vad man har att säga.
 
Att dessutom få se att det står en person i köket hela dagen! fixar mackor på förmiddagen åt oss, lunch och sen eftermidagsfika och därimellan finns det ett fruktfat som det bara är att äta av - så ska en utbildning vara!!
Man ska inte behöva stå och laga sin egen mat när man betalar för att få mat och fika (kommer till det i det andra inlägget).
 
Instruktören är jättebra, säger inte att hans metoder är rätt men samtalar gärna med en om man tycker på nått annat sätt så man får se tanken bakom varför han gör på ett visst sätt och lika så lyssnas det på den som tycker annorlunda.  
 
Jag känner mig glad och inspirerad efter den här helgen och trots att det är ett ämne som man vet ganska mycket om, jag har ju haft några valpar själv nu om inte annat, så känns det skönt och inspirerande att få vara på utbildning och framförallt så känns det kul att få börja vårens kurser snart!! :D  
 
 
 
 
 
    
  

nytt trix?

Vips är ju bara för rolig! Jag tog fram klickern igår och tänkte träna backa och framförallt få honom att backa rakt bakåt! Tog en kudde som hjälp, ville att han skulle backa upp på den för att därmed veta när han var klar och inte vara så beroende av vart jag är. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig....
 
Istället för att backa så började han leta med höger bakben efter kudden i luften och helt enkelt lyfte upp bakbenet utåt, samma vinkel som om han skulle kissa.
 
Jag började genast klicka för detta istället, backa kan vi träna någon annan dag, så förhoppningsvis kommer vi kunna lägga på kommando på det här trixet så småningom! 
 
Det blir inte alltid som man tänkt sig när man ska träna men vad gör det? Roligt hade vi båda två och nu har vi ett nytt trix att träna vidare på!!
 
  

Helg

En hel helg ledig som jag inte hade räknat med! Fy bubblan vad skönt det ska bli att ta det lugnt och bara mysa. Jag har dessutom varit duktig och "jobbat undan" det närvarolistor från HU jag hade kvar att skicka in för december. Även gjort iordning och skickat iväg till inbjudan till instruktörsmöte för alla gamla och nuvarande instruktörer som HU har/ haft. 
 
Vad ska jag göra resten av dagen då? 
Hinna med en sväng till gymmet och sen ska nog hundarna få träna varsitt pass inomhus med diverse konster.
 
 
 
 
 
 

Omständig

Gud vad jag känner mig som en person som andra uppfattar som jobbig och omständig ibland. Nu gäller det framförallt min utbildning till att bli lydnadsinstruktör. Jag har läst en utbildning för några år sen och sen dess har dom tydligen ändrat kursinnehållet så nu gäller inte den. Efter många telefonsamtal, skickade mail och lite jävlar anama så gick det att fixa så jag skulle kunna komplettera bara de delar jag inte hade gått istället för att behöva gå om allting. Sagt och gjort så anmälde jag mig till utbildningen, fick dem att ha ett möte ang. hur mycket jag skulle betala för att gå bara vissa delar av utbildningen och talade om vilka delar jag skulle gå.
 
Väl på kursen så blir det inte riktigt som jag tänker mig, min kursledare har inte riktigt bestämt sig för hur han ska lägga upp kursen så det slutar med att jag nästan går hela kursen ändå pga dålig planering antar jag. Jag har då i alla fall läst in 3 av 4 delar som jag ska göra. Nu börjar nästa kurs och samma procedur uppstår igen. Jag skickar mail, ringer och tar reda på information om vad jag ska göra. Valpdelen är den jag har kvar.   
 
Efter många vändor fram och tillbaka så visar det sig att instruktören den här gången inte kommer dela upp det i olika delar överhuvudtaget utan köra allting som det kommer och jag kommer behöva vara med på alla delar - alltså i princip gå om utbildningen! Jag har då tagit reda på att en annan klubb kommer annordna enbart valpdelen och det känns perfekt för mig eftersom det bara är den jag behöver och vill gå!
 
Nu börjar då nästa process att försöka byta till en annan utbildning, från en hu-klubb till en bk-klubb, få tillbaka min anmälningsavgift och betala nästa kurs istället. Fler mail och några telefonsamtal. Jag känner hur irritationen börjar växa hos folk att jag är så omständig - varför kan jag inte bar nöja mig med det som erbjuds?
 
I skrivande stund har jag kommit så långt att jag har fått ett ok att byta utbildning men vet inget om hur det kommer bli ekonomisk, det måste ske ännu ett extrainsatt möte ang. det.....
Jag känner lite så att just nu så orkar jag inte bråka mera, jag får väl lägga ut 1500 kr extra på nått jag inte ens kunde gå pga att de inte kunde erbjuda mig det jag ville ha trots att jag redan innan hade frågat om det gick att göra och då fick ett ja av dem.  
 
Ibland så önskar jag som sagt att jag kunde vara lite mer som alla andra....Men vid närmare eftertanke så tror jag att livet skulle vara ganska trist då och man skulle aldrig nå sina mål!!
Så nu hoppas jag att jag når mina mål, varesig det blir några kronor fattigare eller ej :)
 
  
    

husdjursmässan

Vips och jag tävlade agility tors-fre på husdjursmässan i kista. Ett lopp varje dag så det blev inte så långa dagar vilket var skönt :)
Hopploppet på torsdagen är det jag är mest nöjd med. Vi klarade svårigheterna och kommer till det stället på banan där det bara är att springa, vilket vi gör. Vips jobbar på bra och jag skickar honom utåt för att springa vidare och hinna med mitt framförbyte. Hinner gör jag men jag släppte honom med blicken och lyckades dra honom förbi ett hinder. Jahg sprang på och en disk blev resultatet. Vad blir läxan av det? Jo titta på hunden!! :P
 
Idag började dagen med att jag öppnade packen jag fick av Tony i födelsedags present: en tröja, en blå onepice och 20 röda rosor!! <3  
Därefter åkte jag och Vips för att tävla. Dagens agilitylopp är jag inte lika nöjd med. Vi fick ett slalomfel i början av banan, han gick ur sista pinnen. Vet inte riktigt vad som hände men plötsligt började han skälla i slalomet och tappade fokus på vad han gjorde? En gissning men kan inte komma på någon annan anledning. Vi körde om och då gick det bra. Vidare i banan så skulle jag skicka honom runt ett hinder och sedan göra ett framförbyte för att skicka honom på en tunnelingång. Jag gör bytet men han har låst på fel tunnelingång och springer in i den trots mina försök att få honom att vända.
 
Jag ska träna på att förbereda svängarna bättre, så han inte har lika stor chans att suga på fel hinder och även träna mer tävlingslikt så jag kommer åt samma känsla och sinnesstämning som han/ vi hamnar i.  
 
 
Nu blir det ett låååååångt tävlingsuppehåll eftersom jag går min instruktörsutbildning de dagar de är tävling i februari. Så vi siktar på att komma ut på banorna till våren igen! :)
 
 
      
    
 

4 januari

Idag är ingen vanlig dag för idag är det.....
 
 
MIN FÖDELSEDAG!!
 
 
 
 
Bjuder på en bild på mig själv som Tony tog när jag var blond :)

Året som gått

Alla andra skriver en årsresume så jag kände att jag gör väl samma sak ;)
 
I januari så fick Six in addisondiagnos. Äntligen visste vi vad som var fel och han fick börja med sin medicin vilket gjorde att han blev mycket piggare och orkade hänga med på allt bus vi hittar på! 
Vips röntgade höfterna och fick A-höfter. :)
Jag fyllde även år och fick en spahelg på rånässlott i present av mamma och pappa!
 
 
Februari 
Vi fortsatte att ställa in dosen på Six medicin och det var även här han var så hungrig av medicinen att han gick upp på bordet på natten och åt frukt från fruktskålen!!
Vips och jag tränade i ridhuset och på jobbfronten så flött nog allt på som vanligt, jag jobbade nu heltid på bara ett jobb istället för att springa runt till 3 olika. 
 
 
Mars
Många hälsotester gjordes på Vips. Patella, ögon och vwd kollades och allt såg jättebra ut! Här fokuserade vi mycket på att få till kontaktfälten på ett bra sätt. 
Jag fokuserade mycket på min egen träning och vi var med på en stegtävling med jobbet så jag mådde väldigt bra den här månaden och rörde på mig mycket. Även hundarna fick vara med på en massa långpromenader :)
Vi var även ute och gick med malin och några fler i skogarna vid knivsta och lyckades gå vilse där i skogen, 3 timmar senare hittade vi en väg och fick ringa efter Malins valpköpare som kom och hämtade oss. :P
 
Undersöknings datumVeterinär / KlinikResultat
2010-11-10   von Willebrand, hereditärt fri
2012-01-25 Knivsta Veterinärpraktik HD grad A
2012-02-29 Ekesten Björn Öga UA
2012-02-29 Lundqvist Anne patella, ua
2012-03-21 Universitetskliniken I Utrecht von Willebrand, fri, DNA-test
 
April
Jag gick agilitykurs för både Veronica Bache och Stina, som var snäll och hade privatträning med mig!! Det gav verkligen resultat och jag kände att min handling utvecklades enormt mycket!! Jag och Vips debuterade även på agilityplanen!
 
20120406-204846.jpg
 
 
Maj
Här så debuterade vi med rallylydnaden efter att endast ha tittar på lite youtubeklipp och bara tränat hemma! det gick över förväntan och vi fick 95 poäng!! Vi tävlade vidare i agilityn också. Vips var intresserad av löptikar men vi fick bukt med problemet och fick vår första pinne!
 
 
Juni
Nu kändes jag och Vips mer samkörda och plockade fler pinnar i agilityn och vann även några klasser!
Vi åkte till Danmark tillsammans med Malin och trots en galen resa med en gps som inte visade rätt, sova i bilen mm så gick det jättebra och Vips blev BIR och fick sitt danska cert!!
Vi jagade vårt sista cert i sverige men det gick inge bra.
Tony och jag åkte till Kolmården och bodde där på hotellet. 2 helt underbara dagar med att titta på djuren, bada bubbelpool och sist men inte minst gå in och hälsa på hos vargarna!! Det var 3:de gången jag var inne hos dem men det är lika hätigt varje gång och jag skulle lätt göra om det igen om jag hade chansen.
 
Jag fick fastanställning på jobbet!
 
 
Juli
Slotthoppet gick av stapeln och jag och Vips blev uppflyttade till hoppklass 2! 
Det blev även en parning mellan Vips och Milla från kennel Moonhaven. 
 
 
Augusti
Vi vann vår klass i rallylydnaden och hadde hemmatävling i agility. Vi blev uppflyttade till agilityklass 2 och var nu ett rent klass2 ekipage. 
Jag var med i fitnessfighten hela den här månaden och har nog aldrig förut mått så bra!! Att äta rätt och träna varje dag i en månad fungerade jättebra för mig! Jag gick ner i vikt och kände mig starkare och i  bättre kondition än vad jag någonsin gjort förut! 
 
 
 
September
Vi vann vår första start i klass 2 och fick en pinne i agilityklass. 
Vi fick även titeln RLD N och valparna efter Vips och Milla föddes. 5 st sötnosar blev det! 
Jag var duktig med hundträningen och satte upp mål och gjorde träningsplaner. 
 
 
Oktober
Månaden började med att Six blev jättesjuk. Han fick inte behålla varesig mat eller vatten så han blev inlagd på Ultuna i 5 dygn med dropp! Vips och jag tävlade agility och rallylydnad  men tankarna var nog hos Six helatiden så resultaten blev inga toppplaceringar. I samma veva så åkte jag till London några dagar senare med jobbet och var borta i 4 dagar. 
Six blev frisk igen och fick komma hem! 
Tony och jag åkte till Rånässlott och njött av att bli ompysslade, bada badtuna, äta gott och bara ha det bra över en helg!
Vips och jag tävlade i rallylydnad en gång till inga toppresultat här heller men 2 godkända resultat i fortsättningsklass blev det i alla fall. :) 
 
November
Malin och jag åkte på utställning i växjö. Vi jagade sista certet men det går troll i det så vi fick ett slätt excellent den här gången också. Hälsade även på valparna på kennel moonhaven innan vi åkte hem igen.
Vi tog vår andra agilitypinne i agilityklass 2! Vips och jag gick även med i ett lag som ska börja tävla nästa år i agilityn.
Jag gick en utbildning, SBK-light, för att börja kompettera min tidigare utbildning och så småningom bli alllmänlydnadsinstruktör.
Tony och jag var en vecka i Dubai och hade det bra med en massa sol och bad.
 
December
Vi tog det lugnt och Vips fick vila. Six var fortfarande pigg och glad och medicinen verkar vara rätt inställd så det har varit jätteskönt att haft en hund som mått bra i princip hela året!!