Engagemang

Varför är vissa saker självklara för en person men inte alls för en annan? 
 
Jag har varit i turkiet i 1 vecka, kom hem kl 03.30 i natt och gick utan problem upp kl 8.00 igen eftersom det var hundensdag på klubben idag och jag hade lovat att vara med och hjälpa till. 
 
För mig är det en självklarthet att jag kommer - jag har ju lovat det och jag är med i en ideell förening där alla måste dra ett litet strå till stacken för att det ska fungera. 
Att lova att man ska komma och vara med på en uppvisning betyder att vi räknar med den personen. Att sen få höra att personen i fråga inte kommer pga att hen inte orkar/ det regnade på morgonen mm....tycker jag inte bara är dålig stil utan otroligt respektlöst!! 
 
Varför är man då med i en ideell förening? Varför väljer man att säga - ja jag kommer, ni kan räkna med mig! och sen inte dyka upp? 
Varför tar man på sig ansvar som man egentligen inte vill ha och sedan inte genomför i vilket fall? 
 
Det medför enbart att personerna som räknade med dig blir besvikna/ bittra och till slut kommer börja snacka skit om dig pga att du inte håller vad du lovar och därmed sätter dom andra i skiten. 
 
Jag vet varför man gör det egentligen, jag gjorde ju samma sak innan jag tog en paus ifrån hunderiet. Man vill vara där och ställa upp för man vet hur mycket de andra måste jobba annars men om sanningen ska fram så får vi andra jobba dubbelt så hårt när du i sista sekund väljer att inte dyka upp. 
Varför är man inte bara en "vanlig" medlem som går på kurser, tränar när man själv vill och inte tar på sig en massa ansvar. Antagligen för att man fortfarande vill vara en del av det där gänget man tidigare har tillhört som är den lilla klicken som fixar och trixar och ser till att saker bli gjorda.  
 
Men det är ok att "bara" vara vanlig medlem. Man är i olika perioder i sitt liv och det innebär att man inte alltid orkar/ har tid/ vill ställa upp alla gånger. Och det är ok att säga - nej, jag vill inte. Jag kommer antaligen respektera dig mer om du är ärlig från början. Vilket jag hoppas att alla andra även gör när jag inte orkar och kommer säga - nej, jag vill inte! 
 
För får man känna att man inte måste ställa upp så är det så mycket roligare när man faktiskt ställer upp för att man vill och tycker det är värt det. Då kommer man inte tycka att det är konstigt att bara sova i 4,5 timme efter att man varit utomlands för att åka iväg och hjälpa sin klubb att genomföra en aktivitet dagen efter. Dom enda som tycker det är konstigt är din pojkvän och dina vänner som skakar på huvudet som vanligt åt hur tokig du är! :) 

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback