rallylydnad

Vips och jag har tävlat rally senaste två helgerna. Tyvärr har det inte gått ngot bra resultatmässigt men känslan har varit bra i båda starterna och det är det som känns som det viktiga! 
Förra helgen så hade jag en hund som var med mig och jätteglad, tyvärr lite för taggad så vi missförstod varandra vid några skyltar och blev därmed inte godkända. Men det kändes bra!
 
Idag var det hemma tävling. Det kändes bra idag också men fick fler missar enligt protokollet. Vips var jätteduktig men jag klantade mig och var inte tillräckligt tydlig i en vändning i från varandra så där fick vi 16 poängsavdrag. Sen tog jag ett steg för mycket i backa och fick direkt 10 poängs avdrag (klantigt av mig!) I honnörsrutan så blev jag jätte nervös och tryckte Vips och antagligen var det därför han reste på sig.
 
Lärdomen från dagens tävling är att jag ska lita på min hund! När jag blir nervösoch börjar trycka/ dra i honom med kroppen och mentalt så går han ner sig och blir osäker. Till nästa tävling är målen: 
 
  • Lita på Vips
  • Inte börja "peta" utan lita på Vips och köra vidare.
  • Stå rakt i honnörsrutan och inte trycka honom
Träna mer på:
  • Vändningen ifrån varandra
  • Honnörsrutan 
  • Hela banor 
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback